اطلاعات گردشگری رویه - گرجستان - ارمنستان -بلغارستان

اطلاعات گردشگری رویه - گرجستان - ارمنستان -بلغارستان

اطلاعات گردشگری رویه - گرجستان - ارمنستان -بلغارستان

اطلاعات گردشگری رویه - گرجستان - ارمنستان -بلغارستان

محوطه باستانی شادیاخ خراسان رضوی

محوطه باستانی شادیاخ خراسان رضوی

شادیاخ

عکس های محوطه باستانی شادیاخ خراسان رضوی

تاریخچه محوطه باستانی شادیاخ خراسان رضوی

محوطه باستانی شادیاخ خراسان رضوی

 

شادیاخ از دو واژه شادی و اخ تشکیل شده و به معنای شادی‌ آفرین است و با نام‌های شادکاخ، شاد جهان و شاد مهر نیز شناخته می‌شود.

این اثر تاریخی، اوایل سده سوم هجری مسکونی شد و تا سال ۶۶۹ هجری که زمین‌لرزه آن را در هم درنوردیده، اهمیت ویژه‌ای داشت.

بخشی از بقایای شهر کهن نیشابور در آن محل نهفته ‌است. این مکان همچنین جایگاه زندگی شیخ عطار نیشابوری بوده‌ و اکنون نیز آرامگاه وی و همچنین خیام نیشابوری در آن محله قرار دارند.

در کاوش‌‌های باستان‌‌شناسی که در سال ۱۳۷۹ در این محل انجام گرفت شماری از بناهای معماری آن زمان مانند تالار عام، اندرونی و خانه‌‌های ویژه، آهنگری، سفالگری و شیشه‌‌گری و همچنین در آن منطقه پیدا شد.

روستای بزنگان مشهد

روستای بزنگان مشهد

ادرس روستای بزنگان مشهد

دیدنی های روستای بزنگان مشهد

عکس های روستای بزنگان مشهد

درباره روستای بزنگان مشهد

روستای بزنگان مشهد

این روستا از توابع شهرستان سرخس است و در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی واقع شده است کوه بزنگان در ۴ کیلومتری جنوب کوه قره داغ و در ۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی روستا قرار گرفته است اب و هوای ان معتدل خشک است در این روستا قلعه تاریخی بزنگان واقع شده است که نشان از قدمت دیرینه روستا دارد همچنین دو مسجد به نامهای محله بالا و محله پایین و زیارتگاحی بنام گل بی بی از مکانهای مذهبی روستا محسوب می شوند در مورد تجمع اقوام در این روستا باید بگویم که در قدیم عده ای از مالکین بزرگ بویژه شاهزادگان قاجار برای ابادی املاک خود در خراسان رعا یای خویش را از سایر نقاط به خراسان شمالی کو چانده اند یا تشویق به امدن کرده اند بدین ترتیب گاه روستاههایی یا گروههای قومی و زبانی با لهجه های مختلف ایجاد شده است که در حال حاضر نیز این گروهها به اصالت خود وقوف کامل دارند مثلا در روستای بزنگان که در اواخر قرن گذشته توسط یکی از شاهزادگان قاجار بنا شده است به افرادی از مرو کرمان گناباد یزد تربت حیدریه و هزاره جات بر می خوریم بنا بر این مردم این روستا را باید امیزه ای از مروی تربتی علیمیرزایی کرمانی و… دانست.

بلیط سرزمین موجهای آبی مشهد

بلیط سرزمین موجهای آبی مشهد

هزینه سرزمین موجهای آبی مشهد

قیمت سرزمین موجهای آبی مشهد

بلیط با تخفیف سرزمین موجهای آبی مشهد

ادرس سرزمین موجهای آبی مشهد

ساعت بانوان سرزمین موجهای آبی مشهد

سرزمین موجهای آبی مشهد

مجموعه فرهنگی ورزشی پارک آبی با عنوان سرزمین موجهای آبی مشهد، بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به لحاظ وسعت و از نظر سرپوشیده بودن و همچنین از حیث امکانات در رده کاملترین پارک های آبی دنیا به شمار می آید. این مجموعه با فراهم آوردن محیطی امن در خدمت سلامت جسمی و در طول آن سلامت روان تک تک افراد جامعه بوده و بی گمان یکی از قطبهای تفریحی کشور به شمار می آید. بی مثال بودن این مجموعه باعث گشته تا به تجربه ای دلچسب و به یادماندنی برای زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا (ع) فراهم آورد که همانا بزرگترین لوح افتخار ما محسوب می گردد.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

مسیر آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

تور مشهد

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی
این آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم اوّل، دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است که در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اینک این ارامگاه در محله کوهسنگی انتهای خیابان شهید بهشتی واقع شده است .وی از اجله‌ی سادات رضوی خراسان در زمان صفویه بوده و نسب شریفش با بیست و یک واسطه به امام‌زاده «ابو جعفر موسی مبرقع»‌ فرزند حضرت جواد (ع) می‌رسد.مقبره میرزا ابراهیم واقع در ملک شخصی خود وی در مجاورت مجموعه فرهنگی‌– تفریحی کوهسنگی در دامنه کوه و انتهای خیابان بهشتی، با منظر ایوانی کاشی‌کاری شده جلب‌نظر می‌نماید.در صحن مقبره تعدادی از علمای قرن اخیر خراسان مدفون هستند. این فضای تاریخی ـ فرهنگی بر جاذبه های کوهسنگی مشهد افزوده است. مقبره و باغ آن به سادات رضوی مشهد تعلق دارد و ایشان عموماً به زیارت جدّ واقف خود میروند. بازدید از مقبره میرزا ابراهیم برای عموم آزاد است.

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه مربوط به دوره قاجار و در خیابان نواب صفوی مشهد است. این خانه توسط معماران روس در اواخر دوره قاجار و برای داروغه مشهد ساخته شده بود. خانه تاریخی داروغه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.